Essence Breaking Dawn, part 2… More vampire lovin’!!

Ik zag dat Essence deze collectie ging uitbrengen in november en ik werd er meteen verliefd op toen ik de promotieplaatjes zag. Ik gaaf het toe: ik ben Lisanne en ik ben een vampofiel.
En ookal vind ik Twilight geen goed verhaal (helemaal niet zelfs) ik vind de producten, die door de boeken en aankomende film werden geïnspireerd, wel heel mooi. En bijna alles in deze collectie glittert je tegemoet dus zelfs als ik een grondige hekel aan Twilight had gehad, dan had ik nog steeds deze schatjes in mijn collectie willen hebben.

Ik heb heel veel foto’s van de producten gemaakt en swatches van alles dus in deze blogposts zitten erg veel foto’s. Klik maar gewoon op de link want ik weet bijna zeker dat iedereen die de swatches ziet wel iets hiervan wil hebben.😀

I saw Essence was going to launch this collection in November and I instantly fell in love with it when I saw the promopics. I’ll confess: I’m Lisanne and I’m a vampophile.
And even though I don’t consider Twilight a very good story (at all) I do very much like the products that were inspired by the books and upcoming movie. And almost everything in this collection sparkles so even if I had thoroughly hated Twilight, I’d still want these cuties in my drawers.

I’ve made loads of product pictures and swatches of it all so this blogpost is very picture heavy. Just click the link to continue the blogpost anyway because I’m fairly certain alsmost everybody that sees the swatches will want some of these beauties.😀

Ik begin met de lipgloss (€1,99). Toen ik deze op Parokeets zag wilde ik deze heel graag hebben omdat ik hou van helder rode en paarse lipproducten en deze zagen er geweldig uit op de promofoto’s. Ik zal niet zeggen dat de promofoto een beetje misleidend was want ook in het echt ziet het er schitterend uit. Het is alleen jammer dat de kleur op de lippen er heel anders uitziet dan in de verpakking.

I’ll kick it off with the lipgloss (€1,99). When I saw these on Parokeets I really wanted to own these because I really like bright red or purple lip products and these looked great on the promo picture. I don’t want to say that the promo picture was deceiving because in real life it really does look stunning. It’s just that the colour in the lips is very different from the colour you see in the tube.

Essence Breaking Dawn part 2 Lipgloss Renesmee Red

Zie je? Een schitterende diep rode kleur met schitterende glitters. Wow.

See? A gorgeous deep red colour with stunning sparkles. Wow.

Essence Breaking Dawn part 2 lipgloss Renesmee Red swatch

Essence Breaking Dawn part 2 lipgloss Renesmee Red swatch on lips

En begrijp je wat ik bedoel? Deze kleur komt nog niet in de buurt van de fantastische rood die ik in de verpakking zie en de glitters zien er mooi uit en zijn ook niet te groot en chunky maar de kleur gaat erg in de lijntjes van mijn lippen zitten en dat vind ik niet mooi.
De geur is behoorlijk heftig en zoet, ik vind dat persoonlijk niet zo’n ramp in lipgloss dus dat vind ik wel best. Het is ook best een plakkerige lipgloss maar hij blijft geen uren zitten. Ik bezit de paarse kleur niet dus die kan ik niet laten zien maar het zou me erg verbazen als die kleur wel intenser was.

De lipstick van deze collectie (€2,59) is goud, dus ik was benieuwd hoe die kleur er uit zou zien op mijn lippen.

See what I mean? This colour doesn’t come close to the gorgeous red it is in the packaging and the glitters look beautiful and are not too chunky but the colour really gets into the line of my lips and I don’t like that.
The smell is pretty intense and sweet, I personally don’t mind scents in lipglosses so that’s ok with me. It’s also a pretty sticky lipgloss but it doesn’t last for hours on the lips. I don’t own the purple colour so I can’t show you that one but I would be very surprised if that colour was more intense.

The lipstick of this collection (€2,59) is gold, so I was curious to see what the colour would look like on my lips.

Essence Breaking Dawn part 2 lipstick A piece of forever.

Zoals je wel kan zien is het een bleke goudkleur. En het is absoluut geen heftige goudkleur, wat ik wel goed vind want heftig gouden lippen zijn… nouja laten we zeggen dat het niet iedereen staat. Ik denk zelfs dat niet veel mensen er mee weg komen.😉

As you can see it’s a bit of a pale gold. And it’s no where near heavy on the golden colour, which I think is a good thing because intense golden lips are… well, let’s say they’re not for everyone. I even think not a lot of people can get away with it.😉

Essence Breaking Dawn part 2 lipstick, A piece of forever swatch on the lips

Ik heb er nog over nagedacht om wat meer laagjes van de lipstick aan te brengen maar dit is simpelweg het effect wat het geeft als ik het aanbreng en ik wilde het er ook niet beter of meer goud uit laten zien dan het echt is. Het ziet er meer uit als een lipbalm, wat ik wel fijn vind. Een lipgloss heeft altijd dat plakkerige effect en dat is de reden waarom ik de voorkeur heb voor lipstick dus ik vind dit een leuk product, ookal doet het niet wat ik verwachtte.

De pigmenten, oh my de pigmenten… (€2,59) ik was al best blij dat Essence pigments uit ging brengen. Toen brachten ze die pigmenten ook nog eens uit als limited edition producten in een collectie en ik vind het echt geweldig want ik wilde ze allemaal gaan sparen en zo heb ik ook nog wat bijzondere versies er tussen zitten. En toen zag ik ook nog hoe ze er uit zgen en toen ging ik bijna van mijn stokje…

Nouja, niet echt maar in het beautywereldje is het algemeen geaccepteerd als je een beetje overdrijft als je iets echt, echt heel leuk vind. Dus dat doe ik dan ook maar.😉

I thought about layering the lipstick a bit more but this is simply the effect it gives on me when I apply it and I didn’t want to make it look better or more golden than it really is. It looks more like a lipbalm to me, which I like. A lipgloss always has that sticky effect and that’s why I usually prefer lipstick so this is a nice product to me, even though it doesn’t do what I expected.

The pigments, oh my the pigments… (€2,59) I was already pretty excited about Essence bringing out pigments. Then, they featured pigments in a collection and I just thought it was the most awesome thing because I want to collect them and this way I’ll have some special ones. And then I saw what they looked like and I almost fainted…

Well, not really but in the beautyblogworld it’s ok to exaggerate if you really, really like something. So I did.😉

Ik heb overal foto’s van gemaakt en ik laat ze wel per kleur zien.

Laten we beginnen met A piece of forever. Het is een licht gouden pigment met hele fijne gouden glitter.

I’ve made pictures of all of it and I’ll show them to you colour by colour.

Let’s start with A piece of forever. This is a pale golden pigment with very fine golden glitter.

Essence Breaking Dawn part 2 pigment, A piece of forever

Essence Breaking Dawn part 2 pigment, A piece of forever swatch

De pigment zelf is een gouden basis met op één of andere manier een beetje zilver en een schitterende shimmer. Ik vind hem erg mooi maar ik vind het erg jammer dat de microglitter er in zit. Je kan die glitterige krengen aan de randen van de swatch zien en dat is ook wat ik er niet fijn aan vind. De glitters zijn zwaarder dan de pigment dus ze veroorzaken behoorlijke fallout op mijn gezicht. De kleur is mooi maar als je hier al over twijfelt dan denk ik dat je beter je aandacht kan verschuiven naar de andere kleuren.

De volgende is Jacon’s protection. Het is een hele donkere kleur en ik dacht dat het gewoon weer een donkere grijs tint zou zijn maar dat is het niet.

The pigment itself is a golden base with a bit of a silver somehow, and a beautiful shimmer. I like this one but I think it’s too bad it has the microglitter in it. You can really spot those glittery suckers at the edges of the swatch, and that’s also a bit what I don’t like about them. They’re heavier than the pigment so they cause some serious fall out on my face. This colour is nice but if you are in doubt about this one I think you need to shift your focus on the other colours.

Next is Jacob’s protection. It’s a very dark colour and I thought it would just be another grey colour, but it’s not.

Essence Breaking Dawn part 2 pigment, Jacobs Protection

Essence Breaking Dawn part 2 pigment, Jacobs Protection swatch

Deze kleur doet me ergens aan denken… Een kleur die ik al bezit? Hmm. Oh ik weet het al: een andere Essence pigment!
Deze lijkt zo op Essence Black Sparrow dat je bijna het verschil niet kan zien. Ik heb een vergelijkings-swatch gemaakt.

This colour reminds me of something… A colour I already own? Hmm. Oh I know: another Essence pigment!
This one is so close to Essence Black Sparrow that you almost can not see the difference. I made a comparing swatch.

Jacob’s Protection vs. Black Sparrow, both Essence

MAAR als je Black Sparrow nog niet hebt is dit je kans om hem te kopen, want hij is echt heel mooi. Hij heeft een grijze shimmer basis maar er zit ook een snufje groen in. Ik vind deze pigment heel erg mooi ookal had ik hem al, lol Maar als je Black Sparrow al hebt zie ik persoonlijk geen reden om hem nogmaals te kopen. Maar ach, wie ben ik.😉

Als laatste op mijn lijstje van pigments is de mooie paarse, ook wel Alice had a vision – again genaamd

BUT, if you don’t already have Black Sparrow this is your chance to buy one, because it’s very beautiful. It has a grey shimmery base but it also has a hint of green in it. I really like this pigment a lot, even though I already had it. lol. But if you own Black Sparrow, I personally don’t see any need to buy it again. But hey, that’s just me.😉

Last on my list for pigments is the pretty purple, also known as Alice had a vision – again.

Essence Breaking Dawn part 2 pigment, Alice had a vision – again

Essence Breaking Dawn part 2 pigment, Alice had a vision – again swatch

Zo hey! Ik dacht dat het paars was maar het blijkt zwart, paars, blauw en hele fijne glitter te zijn. Ofzo!
Ik denk dat ik wel kan zeggen dat als je één pigment moet kiezen van deze collectie, je dan deze moet proberen. Ok, toegegeven; ik bezit pigment nummer 4 niet uit deze collectie maar van wat ik gehoord heb is dat gewoon glitter. Zou jij deze overslaan voor glitter? Nah, dat dacht ik ook niet.😉
En ja, ik ben een beetje irritant-blij met deze pigment maar ik vind hem dan ook zoooo mooi.

Toen ik de pigment in het zonlicht zag moest ik opeens aan een andere kleur denken die ik in mijn stash heb. Deze Essence pigment komt heel erg in de buurt van Urban Decay Rockstar pigment. Daar heb ik dus ook even een vergelijkings-swatch van gemaakt.

Yowzah! I thought it was purple but it turnes out to be black, purple, blue and very, very fine glitter. Or something!
I think I can safely say that if you have to pick one pigment from this collection, you need to try this one. Ok, granted; I don’t own number 4 that’s in the collection but from what I’ve heard that’s just glitter. Would you pass this over for glitter? Nah, I didn’t think so.😉
Jup, I’m a bit annoyingly happy over this pigment but I just love it so much.

When I saw this pigment in sunlight it suddenly reminded me of another pigment in my stash. This pigment is very close to Urban Decay Rockstar pigment, I also made a comparing swatch of these lovelies.

Urban Decay Rockstar vs. Essence Alice Had A Vision – Again

Zoals je wel kan zien zijn id geen exacte kopieen maar in gebruik is het bijna onmogelijk om het verschil te zien omdat de paarse glans, die je ziet in de Urban Decay pigment, meestal verdwijnt als je een beetje de kleur vervaagt. Dus zoals ik al zei: deze moet je hebben.😉

Er is nog meer glitterspul voor de ogen: glitter liners! (€2,39)

As you can see these are not exact dupes but when you use them it’s almost impossible to find the difference because the purple sheen you see in the Urban Decay pigment usually fades when you blend it a bit. So like I said: you need this😉

There’s more glittery stuff for the eyes: glitter liners! (€2,39)

Essence Breaking Dawn part 2 collection, Glitter Eyeliners

Er zitten 2 kleuren in de collectie, een donkerblauwe en een donkerpaarse.

There are 2 colours in the collection, a dark blue one and a dark purple.

Essence Breaking Dawn part 2 collection glitterliner Jacob’s protection

Ik vind deze glitterliner fijn omdat het hele fijne glitter is, maar het lijkt wel alsof ze niet zo glitterig zijn. Misschien is dat wel indat de glitters zo klein zijn maar het lijkt wel alsof ze niet zo glitteren als een aantal van mijn andere glitterliners. Het kwastje is wel heel fijn en er zit veel glitter op één veeg van je kwast, dus in dat opzicht zijn het hele leuke glitterliners.

I like this glitterliner because it’s very fine glitter, but it’s almost as if they’re not that glittery. Maybe that’s simply because the glitters are so fine but they don’t seem to sparkle like some of my other glitterliners. The brush is very nice and there’s a lot of glitter in just one brushstroke, so in that way these are really nice glitterliners.

Essence Breaking Dawn part 2 collection glitterliner Alice had a vision – again

De paarse glitterliner is precies hetzelfde als de blauwe, alleen… nouja paars dus. Maar hetzelfde als in dat ik denk dat het niet zo’n glitterig effect geeft. Het kwastje is fijn en de liner is goed aan te brengen.

Over naar gezichtsproducten. In de vorige Vampire’s Love collectie zat een Shimmer Powder en ze hebben dat product ook aan deze collectie toegevoegd. (€2,99) Want tegenwoordig staan vampieren gelijk aan shimmer en glitter. (bedankt hoor Edward :?)

The purple glitterliner is eaxactly the same as the blue one, well… only purple. But the same that I don’t think it has a very glittery look. The brush is really nice and fine and the liner just applies really good.

On to products for the face. In the previous Vampire’s Love collection there was a Shimmer Powder and they also added that product to this collection.(€2,99)  Because these days, vampire equals shimmer and glitter. (thanks so much Edward😕 )

Essence Breaking Dawn part 2, Shimmer Powder Bella’s Secret



Ik heb de shimmer powder van de vorige collectie maar ik kon hem niet vinden toen ik foto’s aan het maken was. Maar ik heb het later nagekeken en deze shimmer powder is meer geel getint, wat prima is maar ik vond de subtiele shimmer van de vorige collectie iets beter. Ik vind persoonlijk wel dat ze ongeveer hetzelfde doen en het is toch een fijne shimmer.

I own the shimmer powder from the previous collection but I couldn’t find it when I was making pictures. But I’ve checked later and this shimmer powder is more yellow toned, which is ok but I liked the subtle shimmer from the other collection a little better. I personally feel they both do the trick in pretty much the same way and it’s a nice shimmer none the less.

Essence Breaking Dawn part 2 collection, Shimmer powder Bella’s secret.
Swatch with finger

Essence Breaking Dawn part 2 collection, Shimmer powder Bella’s secret. Swatch with brush

Deze shimmer powder geeft een meer gouden gloed, wat schitterend is als het bij je huidtype past. Als je nog geen shimmer powder hebt moet je deze zeker proberen, het is niet duur en het geeft een mooie glow.

Het andere gezichtsproduct in deze collectie was de blush. (€2,89) Ik wilde deze blush heel, heel graag hebben!

This Shimmer Powder gives more of a golden glow, which is beautiful if it suits your skintone. If you don’t have any shimmer powders you really should try this one, it’s not expensive and it gives a beautiful glow.

The other face product of this collection was the blush. (€2,89) I really, really wanted to have this blush!

Essence Breaking Dawn part 2 collection, blush Renesmee Red



Ik wilde deze blush heel graag omdat ik helemaal geen rode blush heb, ik heb een hele hoop blushes met een roze tint maar niks zoals deze.

I really wanted this blush because I don’t own any red blushes, I have loads of pink toned blushes but nothing like this.

Essence Breaking Dawn part 2 collection, blush Renesmee Red.
Swatch made with finger.

Essence Breaking Dawn part 2 collection, blush Renesmee Red.
Swatch made with brush.

Deze blush is behoorlijk gepigmenteerd dus op mijn huid moet ik echt voorzichtig zijn omdat het al snel teveel is. Maar als ik hem licht gebruik ziet het er heel mooi uit. Ik zie niet zoveel rode blushes in de drogisterijen dus als je geinteresseerd bent dan zou je deze echt even beter moeten bekijken.

En last but not least is er nagellak! (€1,99) Ik ben gek op nagellak die is geinspireerd door vampieren omdat ze meestal aan de donkere kant zijn en ik vind dat mooie kleuren op mijn nagels. Ik heb 3 van de 4 kleuren nagellak van deze collectie.

This blush is pretty pigmented so on my skin I should really be careful because it can easily be too much. But if I use it lightly I think it looks really pretty. I don’t see a lot of red blushes in drugstores so if you’re interested you should really give this one a better look.

And last but not least…. there’s nailpolish! (€1,99) I always love vampire inspired nailpolish because they’re usually on the dark side and I like those shades a lot on my nails. I have 3 out of the 4 colours nailpolish from this collection.

De eerste van deze 3 is de gouden kleur.

The first of these 3 is the golden colour.

Essence Breaking Dawn part 2 collection nailpolish, A piece of forever

Er zitten behoorlijk wat gouden producten in deze collectie dus het is makkelijk te voorspellen dat er ook een gouden nagellak bij zit. Het is een hele rijke kleur en op één of andere manier doet het me denken aan Goldilux van Sugarpill, zonder de glitters😀

There are quite some golden products in this collection so it’s easy to predict there would also be a gold nailpolish. It’s a very rich colour and somehow it reminds me a bit of Goldilux from Sugarpill, minus the glitters.😀

Essence Breaking Dawn part 2 collection nailpolish, A piece of forever in bottle

Essence Breaking Dawn part 2 collection nailpolish. A piece of forever swatch

Dit is de blauwe lak van het stelletje.

This is the blue polish of the bunch.

Essence Breaking Dawn part 2 collection nailpolish, Jacob’s protection

Dit is een hele donkere lak, het is eigenlijk een donkere basis met blauwe flecks. Echt schitterend en ookal is het een zwarte lak, de blauwe flecks vallen echt op.

This is a very dark polish, it’s actually a dark base with blue flecks. Really gorgeous and even though it’s a dark polish, the blue flecks really catch the eye.

Essence Breaking Dawn part 2 collection nailpolish, Jacob’s protection in bottle

Essence Breaking Dawn part 2 collection nailpolish. Jacob’s protection swatch

En dan is er eindelijk ook de paarse lak.

And at last, here’s the purple polish.

Essence Breaking Dawn part 2 collection nailpolish, Alice had a vision – again

Ik dacht dat dit mijn favoriet zou worden maar het blijkt dat beide donkere lakjes hun geld meer dan waard zijn. Deze lak heeft een donkere basis met paarse en blauwe flecks. In het flesje zien ze er een beetje duochrome uit maar op de nagels zie je dat effect niet zo. Ondanks dat is dit echt een schitterende nagellak en ik draag deze heel graag.

I thought this polish would be my favourite but it turns out I think bith dark polishes are equally worth their money. This polish has a dark base and purple and blue flecks. In the bottle they look a bit duochrome but on the nails you can’t really see that effect. However, this one is a real stunning polish and I love to wear this one.

Essence Breaking Dawn part 2 collection nailpolish, Alice had a vision – again in bottle

Essence Breaking Dawn part 2 collection nailpolish. Alica had a vision – again swatch

Alle lakjes brengen goed aan en drogen op normale snelheid, zoals de meeste Essence nagellakjes dat doen. Die met de flecks hebben wel een beetje een bobbelig oppervlak, niet helemaal gelijk. En de gouden is een tikje streperig. Maar dat kan een goede topcoat allemaal vrij goed verhelpen.😉

Dus, wat vind jij van deze producten? Ga jij er wat van kopen zodra ze in de winkel liggen? Welke producten vind jij het mooist of leukst en zitten er ook bij die je teleur stellen? Ik geloof dat deze producten allemaal nu in de winkels gevonden kunnen worden dus als je interesse hebt moet je even bij je plaatselijke Kruidvat langs.

Laat me alsjeblieft in de comments weten wat je van deze producten vind!

All the polishes apply good and dry normal, the way most Essence polishes do. The ones with the flecks do tend to have a bit of a bumpy surface, not completely even. And the golden one is a bit streaky. But nothing a good topcoat can’t even out.😉

So, what do you think of these products? Are you going to buy any of them when they hit the stores? What products do you like most and are there any disappointing ones in your opinion? I think these can be found in stores by now so if you’re interested you should check out your local Kruidvat.

Please let me know in the comments what you think of these products!

About Lisanne blogt

Ik blog op https://lisanneblogt.wordpress.com maar je kan mij ook vinden op Facebook: https://www.facebook.com/LisanneBlogt

Posted on November 7, 2012, in Product talk and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 18 Comments.

  1. Ik ben benieuwd naar een look van je😉
    Misschien dat ik de eyeliner koop, en de lipbalmlipstick, deze lijkt me erg fijn!

  2. You didn’t buy the fourth polish?
    Please make an eye look with that stunning Alice pigment;

    • No, The black polish with the silver specks reminded me too much of a polish from Vampire’s Love Hunt Me If You Can. Effe in NL: Ik heb daar trouwens nog geen vergelijking tussen gezien. Kan jij dat niet een keer doen? Ik weet bijna zeker dat jij allebei de lakjes hebt😉

  3. Ik ben erg benieuwd naar een ooglook. Ik zit altijd de smullen van je ooglooks! Ik ben erg fan van de donkere lakken!

  4. I’ve got my eye on the dark purple pigment ^_^ Thanks for the great review!

  5. thanks for the review. i’m eyeling on the pigments and the nail polishes. they are beautiful! i think these are released in australia this week or next. i must go and check them out.

  6. I’m going to get them all, but I really think I’ll get more than one of the blue polish and eye pigments – they look gorgeous!

  7. erika kritzinger

    Ik vind deze producten helemaal geweldig!! Ik ben zelf ook een heel grote fan van twilight dus wil ik deze producten heel graag

  8. Hooii! Ik heb jouw swatch gebruikt van de shimmer powder , is dat erg? Ik zal je erbij linken! xx

  1. Pingback: A Piece of Acid Protection « Lisanne blogt

  2. Pingback: The last additions to Polished Beauties « Lisanne blogt

  3. Pingback: Gloomy Autumn | Lisanne blogt

Leave a Reply

